Robottiruohonleikkuri on niin hankala ja pitkä sana, että pihassamme mönkivä kone on nimetty lyhyesti Lateksi.

Kun Laten telakka, sen vaatimat sähkötyöt ja tarvittavat kaapelit maahan oli saatu asennettua, oli seuraavana päivänä vuorossa käyttöönotto. Se vaatikin pin-koodeineen vaati hieman pähkäilyä ja ohjekirjan lukemista. Pin-koodi estää laitteen luvattoman käytön, eli konetta on turha varastaa. Ensistarttia varten laiteeseen olisi pitänyt syöttää turvakoodiksi tietty pin-koodi, mutta emme löytäneet siitä mainintaa ohjekirjasta. Koska koodista ei ollut tietoa, kokeilimme sitten perinteistä ”neljää nollaa”, joka toimi.

Ensimmäinen leikkuukerta, leikattavien sektoreiden läpikäymistäEnsimmäinen käyttökerta

Nollien syöttämisen jälkeen laite antoi vaihtaa uuden pin-koodin ja ”Late” saatiin toimimaan perusasetuksilla. Late kartoitti asennetun kaapelin mukaan alueen ja aloitti työnsä tontilla. Mikään pikatoiminto alueen kartoittaminen ei ollut, siinä kesti pitkään. Tosin myös kartoitettava alue oli suuri ja kaapelilla riittää pituutta.

Ensimmäisellä leikkuukerralla Late selvästi kartoitti vielä aluetta tarkemmin, palasi telakalle pohtimaan asiaa ja jatkoi töitä. Se kävi aluetta läpi sektoreittain, ei päästä päähän vaan alue kerrallaan. Late tekikin hommia pari vuorokautta yötä päivää, kävi välillä telakalla ja jatkoi taas.

Ennen kuin Late päästettiin leikkaamaan, piti sen työmaa siistiä. Tämä tarkoitti sitä että koiriemme lelut, kepit, puista pudonneet oksat ja isohkot irtokivet piti poistaa ensin leikattavalta alueelta. Myös minun kasvimaalta heittelemäni rikkaruohokasat piti siivota Laten tieltä pois. Leikkuuterän korkeutta säädettiin ensimmäisen leikkuukerran jälkeen. Säätö oli helppoa, eli nostettiin ”konepelti” ylös ja käännettiin säätövivusta.

Suurta paheksuntaa koirien taholta

Koiralaumamme huomasi Laten vasta kun se oli kartoittanut koko alueen ja oli jo ensimmäisellä leikkuukerralla. Koirat olivat hyvin hämillään ja haukkuivat sitä raivoisasti. Lopulta kaksi niistä tuumasi että se siitä, anti olla. Sen sijaa mummokoiramme trion johtajana ei Latea oikein suvaitse vieläkään ja vahtii sen töitä tarkasti. Alussa se kävi jopa näykkäämässä Latea takapyörästä paimenkoiran tapaan. Sen jälkeen mummokoiralle tehtiin hyvin selväksi että Late jätetään rauhaan vaikka se liikkuisi lähellä.

Mummokoira vahtii Latea

Luulin ensin ettei paimenkoiratriomme noteeraisi Latea lainkaan koska ne eivät välitä muista talon koneista, mutta yksin mönkivä hiljainen kone oli niille isosti reagoitava asia. Jälkikäteen ajateltuna koirat olisi ollut hyvä totuttaa Lateen rauhassa ja valvotusti.

Late liikkeelle tabletilla

Kokeilimme leikkurin ja tabletin parittamista jotta nurmikko tulisi leikattua vaikka olisimme poissa kotoa. Käyttöohje neuvoo noutamaan tarvittavan sovelluksen leikkuria ohjaaviin laitteisiin valmistajan linkistä nettisivuilta. Sovelluksen ohjeita noudattaen yhteyden luominen onnistui melkein.

Ensimmäinen leikkuukerta, leikattavien sektoreiden läpikäymistä

Langattoman yhteyden luominen ei onnistunut ensiyrittämällä. Piti skannata ohjekirjan mukana tullut QR-koodi (ensin piti ladata QR-koodin skannausohjelma tablettiin). Soitto valmistajan tukeen auttoi. Sieltä kerrottiin että heidän palvelimessaan oli jotain ongelmia jota korjattiin. Seuraavana aamuna QR-koodi toimi ja langaton yhteys saatiin muodostettua. Tuesta Jaana vielä soitti ja varmisti että kaikki on ok, hyvää palvelua! Tuli myös ilmoitus koneelta tablettiin että 100 tuntia on leikattu, tarkista leikkuuterät.

Langatonta yhteyttä emme päässeet heti kokeilemaan sillä aurinko ja kova tuuli kuivattivat nurmikon. Late huilasi miltei viikon kunnes sateet tulivat. Niiden jälkeen nurmikko kasvoi vauhdilla ja Late laitettiin langattomasti tabletin kautta töihin. Startti toimi mallikkaasti ilman ongelmia.

Sovelluksen kaikki toiminnot eivät ehkä ole vielä täysin päivittyneet, pientä tarkennusta kartan toimintaan ainakin kaivataan tässä vaiheessa.

Mitä jäi mieleen käyttöönotosta?

Erilaisten sovellusten käyttö ja lataaminen ei ollut ihan kätevintä eikä nopeinta Indegon käyttöönotossa ja QR-koodin toimimattomuus hieman harmitti, mutta Boschin tuki toimi hyvin ja oli palvelu oli ystävällistä.

Kun asennuksesta ja käyttöönotosta oli selvitty, ei jatkossa ole ollut mitään ongelmia eikä Late ole tarvinnut mitään erityistä huomiota tai vaivaa meiltä. Ainoa asia joka meidän pitää tehdä, on pitää Laten työmaalta pois koirien lelut. Helppo homma!

ANNA ARVOSTELUSI RAPORTILLE

Pin It on Pinterest

Share This